Cele 5 emoții negative în filozofia budistă

Articol Cele 5 emoții negative în filozofia budistă - Tehnologie pentru viață

Cele 5 emoții negative în filozofia budistă

Te-ai întrebat vreodată de unde provin emoțiile distructive? Răspunsul, din perspectivă budistă, îl găsim în cartea “Daniel Goleman într-un dialog științific cu Dalai Lama”. Emoțiile distructive. Cum le putem depăși.

Cu toții știm că ne schimbăm încontinuu, din copilărie până la bătrânețe. Corpurile noastre se schimbă și mintea noastră acumulează noi experiențe. Cu toate acestea, simțim că în centrul tuturor acestor schimbări există ceva care ne definește, ceva care a rămas constant încă din copilărie și care dă sens cuvântului «eu».

„Acest «eu», definit în context drept atașamentul față de ego, care constituie identitatea noastră nu este pur și simplu gândul la «mine», care ne vine în minte atunci când ne trezim dimineața, când spunem «Simt că mi-e cald» sau «Simt că mi-e frig» sau când ne strigă cineva. Atașamentul față de ego se referă la o agățare strânsă, înrădăcinată, de o entitate ce pare să fie în centrul ființei noastre și ne definește ca indivizi distincți“, explică Goleman în cartea sa.

De asemenea, mai putem simți că acest «eu» este vulnerabil și că trebuie să-i facem pe plac, a susținut un preofesor prezent la conferința despre emoțiile negative, la care a luat parte și liderul spiritual, Dalai Lama.

„De aici vin aversiunea și atracția: aversiune față de orice ar putea amenința acest «eu» și atracție față de orice îi oferă plăcere sau confort și îl face să se simtă confortabil și fericit. Din aceste două emoții elementare, atracție și repulsie, vor apărea o diversitate de alte emoții“, mai susține profesorul.
În textele budiste se vorbește de un număr impresionant de emoții negative: în jur de 84.000! Nu sunt descrise toate în detaliu, însă numărul mare nu ne arată altceva decât complexitatea minții umane. De aceea, se vorbește de cele 84.000 de uși care duc către teoria budistă de transformare mentală. Aceste emoții multiple se îmbină în cinci emoții principale: ură, dorință, confuzie, mândrie și gelozie.

Ura

Este dorința de a-i face rău cuiva, de a-i distruge fericirea. Nu este exprimată obligatoriu sub forma unei exprimări de mânie. Nu se manifestă întotdeauna, dar se va manifesta în circumstanțe care declanșează ostilitatea individului. De asemenea, se află în legătură cu multe alte emoții înrudite, cum ar fi resentimentul, disprețul și ostilitatea.

Atașamentul

Există dorința propriu-zisă pentru plăcerile simțurilor sau pentru un obiect pe care vrem să-l posedăm. Dar mai există și aspectul subtil al atașamentului față de noțiunea de «eu», față de persoană. În principiu, atașamentul se referă la un gen de înclinație care te face să vezi lucrurile cum nu sunt ele de fapt. Te va face să te gândești, de pildă, că lucrurile sunt permanente, că prietenia, oamenii, iubirea, posesiunile vor dura, deși este limpede că nu se va întâmpla așa. În concluzie, atașamentul înseamnă a te agăța de un anumit fel de a percepe lucrurile.

Ignoranța

Lipsa capacității de a discerne ce trebuie făcut sau ce trebuie evitat pentru a ajunge la fericire și a evita suferința. De subliniat că ignoranța nu este, de regulă, privită ca o emoție în cultura occidentală, dar este, cu siguranță, un factor mintal care împiedică înțelepciunea sau cunoașterea de fond. Prin urmare, este considerată un aspect dăunător al minții.

Mândria

Înseamnă mai ales a te simți superior altora sau a-i disprețui, a-ți evalua greșit calitățile sau a nu recunoaște calitățile altora. Merge, de multe ori, mână în mână cu ignorarea propriilor defecte și cu subapreciarea celor din jur.

Gelozia

Poate fi văzută ca incapacitatea de a te bucura de fericirea altora. Oamenii nu sunt niciodată invidioși pe suferința altora, ci pe fericirea lor și pe calitățile lor. Din perspectivă budistă, este o emoție negativă. Dacă scopul nostru este acela de a contribui la bunăstarea altora, ar trebui să ne bucurăm dacă ei reușesc să ajungă singuri la fericire. De ce ar trebui să fim invidioși? Înseamnă că o parte din sarcina noastră s-a realizat deja. Și, implicit, ne rămâne mai puțin de făcut.

Citește pe aceeași temă și articolul:
Cum îți poți dizolva emoțiile negative pentru eliberarea de suferință

Creative Commons License
Cele 5 emoții negative în filozofia budistă by AimGroup is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Ți-a plăcut acest articol? Introdu adresa ta de email mai jos pentru a putea primi săptămânal materiale pentru starea ta de bine.

* După completarea formularului, verifică și folderul Spam din adresa ta de email.

Datele tale personale sunt în siguranță cu noi! Nu vom înstrăina, vinde sau închiria adresa ta de email sau orice alte date personale. Politica noastră este ZERO toleranță față de email-urile nesolicitate!

Redistribuie "Cele 5 emoții negative în filozofia budistă"

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *