Somnul în exces – risc de moarte prematură

Articol Somnul în exces – risc de moarte prematură - Tehnologie pentru viață

Somnul în exces – risc de moarte prematură

Un studiu dat recent publicităţii de către Sax Institute, Australia, aduce veşti proaste pentru toţi cei care iau viaţa à la légère, dedicându-se, trup şi suflet, odihnei prelungite: peste nouă ore de somn pe noapte şi peste şapte ore pe zi petrecute stând (pe scaun, pe canapea, în maşină etc.) reduc drastic speranţa de viaţă.

Un avertisment cu atât mai bine venit, cu cât ne pregătim cu elan pentru binemeritata vacanţă de sfârşit de an, pe care o asociem, de multe ori, cu… trândăveala.

Ideea de a ne reîncărca bateriile printr-un program intensiv de odihnă pasivă – mai o emisiune de divertisment la televizor, mai un pui de somn, mai o masă cu prietenii, tot mutându-ne de pe scaun pe fotoliu şi de pe fotoliu pe canapea – este total greşită. Ştiu, o să spuneţi că ”se întâmplă o dată pe an” şi nu are cum să producă mari daune, dar… nu vă cred. Cine îşi petrece astfel sărbătorile are ”şanse” de aproape 100% să îşi petreacă ”identic şi la fel” week-endurile şi toate celelalte zile libere de peste an. Mâna sus cine recunoaşte că… aşa face!

Pericolul se multiplică de patru ori

Faptul că somnul prelungit şi ”statul pe scaun” afectează sănătatea nu reprezintă neapărat o surpriză. Ce aduce nou studiul realizat de Sax Institute este exactitatea calculelor.

Cercetătorii australieni au studiat comportamentul a 230.000 de concetăţeni ai lor, participanţi voluntari la ancheta ”45 and Up”. Este vorba despre cel mai mare studiu realizat în Australia referitor la sănătatea unei părţi a populaţiei ţării: cea care trece pragul dintre ”floarea vârstei” şi ”vârsta înaintată”.

Oamenii de ştiinţă au examinat deprinderile deja ”consacrate”, care sporesc riscul de îmbolnăvire şi deces prematur: tabagismul, alcoolismul, dezechilibrul alimentar, lipsa exerciţiului fizic. Şi le-au adăugat alte două comportamente profund dăunătoare – durata somnului (peste nouă ore sau sub şapte ore) şi timpul (prea lung) petrecut în poziţia şezând.

Unde-s mulți, puterea crește…

Rezultatele studiului, publicate în revista PLOS Medicine din 8 decembrie 2015, arată că aceşti ultimi doi factori (somn prea mult sau prea puţin, poziţia şezând prelungită) îi potenţează îngrijorător pe ceilalţi (tabagismul, activitatea fizică zero, alcoolismul, alimentaţia dezechilibrată). Persoanele care îşi petrec astfel viaţa au un risc de deces prematur de patru ori mai mare, comparativ cu cele care nu au aceste comportamente cumulate.

Profesorul Adrian Bauman, coautor al acestui studiu, a comentat rezultatele:

”Morala care trebuie reţinută – pentru medici, cercetători, autorităţi responsabile pentru starea de sănătate a populaţiei – este că, dacă vrem să concepem programe de sănătate publică în stare să reducă din costurile enorme pe care le implicată bolile provocate de stilul de viaţă, trebuie să ne concentrăm mai curând asupra modului în care funcţionează împreună toţi aceşti factori de risc, decât asupra acţiunii lor individuale, izolate”.

Standardul american: între 6 si 10 ore

Şi cercetătorii americani sunt preocupaţi de problema somnului. Unul din cele mai recente studii realizate în SUA, la Centers for Disease Control (CDC), asociază somnul insuficient sau prelungit cu maladii grave şi cronice, ca diabetul sau afecţiunile cardiovasculare. Subiecţii studiului (54.269 de persoane din 14 state ale SUA) au fost, şi în acest caz, femei şi bărbaţi de la 45 de ani în sus.

Standardul de somn sănătos a fost stabilit între şase ore (minimum) şi 10 ore (maximum). Depăşirea acestor limite a fost pusă în legătură cu dublarea numărului afecţiunilor cardiace, cu incidenţa sporită a hipertensiunii arteriale şi a accidentelor vasculare cerebrale, a cazurilor de diabet, obezitate, sindrom metabolic, dar şi cu depresia.

Somn lung – memorie scurtă

Somnul prelungit este asociat cu declinul accelerat al facultăţilor cognitive la persoanele vârstnice – plusează cercetătorii Universităţii Columbia din New York, la capătul unui studiu realizat pe un lot de 2.700 de subiecţi, bărbaţi şi femei, cu vârste de peste 60 de ani.

Află aici cum îți poți îmbunătăți memoria în cel mai scurt timp, cu zero efort din partea ta.

Pledoarie pentru sărbători de iarna active

Aşadar… Să provocăm sărmăluţele, cozonacul şi aspicul să se digere repede şi benefic, ridicându-ne de la masă pentru a face plimbări prelungite în aer curat. Să-i întoarcem spatele canapelei care ne face cu ochiul, să ascundem telecomanda televizorului atât de bine, încât să şi uităm unde am pus-o. Să ne antrenăm în drumeţii, dacă plecăm din oraş, sau măcar în partide sportive, dacă rămânem acasă, alături de cei mai mici membri ai familiei. Iar bunicii să petreacă după-amiezele citindu-le nepoţilor poveşti, în loc să picotească. Să dormim, cu toţii, nici prea mult, nici prea puţin, atât cât trebuie şi cât mai bine. Calitatea somnului, atenţie!, nu este tot una cu durata lui peste măsură. Ba iată, dimpotrivă!

Surse: http://www.doctissimo.fr/
www.huffingtonpost.fr

Creative Commons License
Somnul in exces – risc de moarte prematura by AimGroup is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Ți-a plăcut acest articol? Introdu adresa ta de email mai jos pentru a putea primi săptămânal materiale pentru starea ta de bine.

Datele tale personale sunt în siguranță cu noi! Nu vom înstrăina, vinde sau închiria adresa ta de email sau orice alte date personale. Politica noastră este ZERO toleranță față de email-urile nesolicitate!

Redistribuie "Somnul în exces – risc de moarte prematură"

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

0
Connecting
Please wait...
Send a message

Sorry, we aren't online at the moment. Leave a message.

Your name
* Email
* Describe your issue
Login now

Need more help? Save time by starting your support request online.

Your name
* Email
* Describe your issue
We're online!
Feedback

Help us help you better! Feel free to leave us any additional feedback.

How do you rate our support?